اخبار

ساختار سازمانی برای نخبگان در استان های محروم آزار دهنده است

ساختار سازمانی برای نخبگان در استان های محروم آزار دهنده است
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: باید یک اکوسیستم تهیه شود تا سرگردانی برای افراد نخبه وجود نداشته باشد و ساختارهای سازمانی به ویژه در استان های محروم برای نخبگان آزار دهنده است و باید این مرز ها را بشکنیم همچنین سیستم های پولی و بانکی نیز باید افراد با ایده های نو را درک کنند تا این ایده های تخصصی به سرانجام برسند.
به گزارش روابط عمومی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به نقل از خبرگزاری علم وفناوری، آنچه در شرایط سخت کنونی ضرورت آن در جامعه بیش از پیش احساس می شود، پرداختن به مقوله اساسی، یعنی کارآفرینی است. در دنیای درحال تحول امروز،جامعه و سازمانی می‌تواند در مسیر توسعه، حرکت روبه جلو و با شتاب داشته باشد که با ایجاد بسترهای لازم منابع انسانی خود را به دانش و مهارت کارآفرینی مولد تجهیز کند. 
 
 
مسلماً کارآفرینان باتوجه به خصوصیات ممتاز و برجسته خود قادرند در چنین شرایطی منابع لازم برای ایجاد رشد و توسعه در زمینه های تولید و منابع انسانی فراهم کرده، اشتغال و کسب و کار جدید ایجاد کرده و با نوآوری صنعتی بر توسعه دامنه محصولات و خدمات بیفزایند. 
کارآفرینی و کارآفرینان نقش کلیدی در روند توسعه و پیشرفت اقتصادی جوامع مختلف ایفا می کنند. 
 
 
باتوجه به نقش و اهمیت کارآفرینی و کارآفرینان در توسعه جامعه در این خصوص با مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به گفتگو نشسته ایم.

به نظر شما محور های مهم موفقیت یک کارآفرین چه می تواند باشد؟

 

افراد نخبه با فکر نو و خلاق در شرایط و سیستم سخت کنونی باید با اراده و انگیزه قوی پیش برود و با ممارست و تمرین چند نقش را به طور همزمان پیش ببرد و با مواجه با موانع سد راه کار را رها نکند و استمرار داشته باشد.

در میدان عمل فاکتور های غیرقابل انکار وجود دارد که افراد خلاق باید آنها را بپذیرد و با انرژی موانع را از سرراه بردارد به دنبال رفع آن باشد و ایده خام را بالفعل کند. 

 

 

چه راه‌هایی برای رسیدن به درجه نخبه در عرصه بازار وجود دارد؟

 

شاید یکی از علت عدم توسعه یافتگی به ویژه در حوزه ارتقا شاخص های کسب و کار، تولید و اثر بخشی این است که به درستی به گفتمان کارآفرینی خلاقیت و نوآوری که یکی از نیازهای اصلی جامعه است توجه نشده و نتوانستیم این مهم را در بین مردم ترویج و توسعه دهیم.

معرفی الگوی خوب،ترویج، توسعه و الگوسازی از نخبگان برای مردم و جوانان در این شرایط حساس یکی از مقوله های اساسی است که در برگزاری جشنواره ها و با تجلیل از کارآفرینان این مهم دنبال می شود.

در جامعه امروز نیاز است تا یک گفتمان کارآفرینی مداوم و برتر در بین آحاد مردم شکل بگیرد و این گفتمان موثر اقتصادی، کارآفرینی و نخبه پروری نیاز است. 

در حوزه اقتصاد کمتر چهره های نو معرفی شده است که باید به آن توجه شود تا مشوقی برای افراد خلاق باشد تا ایده های نو خود را به کارآفرینی تبدیل کنند.

 

باتوجه به تعریف اندیشمندان از نخبه که اینان را اقلیتی سازمان‌یافته و عاری از تضاد و تنوع درون سازمانی می‌دانند، آیا می‌توان گفت در جامعه ما نخبگان بازاری وجود دارند؟

تاکنون در استان در زمینه نخبه پروری موفق نبوده ایم و با کمبود های مواجه هستیم، جوانان خلاقی در استان وجود دارند که نیاز به حمایت دارند.

از دوران دانش آموزی و دانشجویی باید به فکر نخبه پروری باشیم و بازار و بستر برای افراد خلاق فراهم شود تا دغدغه این آنان برطرف شود.

جمعیت بیشتری در جامعه باید به عنوان نخبه وجود داشته باشد تا بر پویایی،توسعه اثرگذار باشد.

در بسیاری از استان های بزرگ وجود نخبگان با انرژی و خلاق باعث شده تا فضای جامعه شاداب و پویا باشد، اما نبود فراوانی نخبه  سبب بی حالی و نبود انرژی و انگیزه در جامعه می شود. باید مشوق هایی در نظر گرفته شود تا نخبه پروری و ایده پروری افزایش یابد. 

 

خصوصیات ساختار سازمانی که منبع ظرفیت نخبگان بازاری است در کشور چه می‌تواند باشد؟

باید یک اکوسیستم تهیه شود تا سرگردانی برای افراد نخبه وجود نداشته باشد و ساختارهای سازمانی به ویژه در استان های محروم برای نخبگان آزار دهنده است و باید این مرز ها را بشکنیم همچنین سیستم های پولی و بانکی نیز باید افراد با ایده های نو را درک کنند تا این ایده های تخصصی به سرانجام برسند.

 اما هنوز این مشکل ساختاری در استان از بین نرفته است و  یکی دیگر از مشکلات این است که به بستر نخبه پروری کمتر توجه شده است.

 

نقش و کارکرد نخبگان بازاری در کشور در راستای ثبات و ارتقاء وضعیت بازار چیست؟

امروزه با توجه به شرایط اقتصادی گره و مشکل کار، تولید و کارآفرینی به دست انسان های خلاق باز خواهد شد. 

در شرایط سخت و اقتصادی کنونی به گسترش گفتمان اقتصادی و نخبه پروری نیاز است و کاستی های موجود و روزهای سخت با فکر خلاق و نو حل خواهد شد.

به عقیده شما مهمترین خصوصیات زمینه‌ای(خصوصیات محیط بازار و خصوصیات شخصی) که یک شخص را به نخبه بازاری تبدیل می‌کند چه می تواند باشد؟

نخبه سازمان و ساختار نمی شناسد ،انسان خلاق باید بپذیرد در هر شرایطی پیش برود و همزمان با ایده نو باید اراده قوی نیز داشته باشد تا موانع بروکراسی بر سرراه خود را از بین ببرد. 

 

چه آسیب هایی وضعیت بازار داخلی را در راستای تولید نخبه بازاری مختل می کند؟

آسیب های موجود در بحث ایده پروری همین ساختارهای سازمانی است و در حال حاضر مشکل ساختاری بر سر راه نخبگان وجود دارد، ایده پرداز کم نیست اما محدودیت هایی ایجاد می شود که این افراد عقب نشینی می کنند.متاسفانه هر یک از دستگاه ها به طور جداگانه عمل  می کنند و یک سیستم واحد و متمرکز تعریف نشده است. نیاز است تا یک سیستم تعریف واحد تعریف شود و سیستم بیمار به سیستم نو و کارآفرینی تبدیل شود. 

 

پتانسیل ها و ظرفیت های بازار داخلی و تعداد نخبگان بازاری را شرح دهید.

افراد خلاق و نوآور با ایده های نو در جامعه کم نیستند اما ساختار سخت و شکننده برای افراد خلاق و نوآور سبب شده تا این ایده های نو به سرانجام نرسند و مهمترین آسیب در بحث ایده پروری  همین ساختارها سازمانی است. افراد خوش فکر و خلاق که باید پشتیبانی و حمایت کنیم تا هر ایده و فکر نو که جنبه اشتغال و بازار دارد به کارآفرینی، توسعه و تولید برسد.

سخن پایانی

توجه به مقوله کارآفرینی و پرداختن به آن، یکی از مقوله های مهم در توسعه است که خبرگزاری علم و فناوری در زمینه تلاش می کند که جای تشکر دارد.

۱۳ اَمرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۰۵
روابط عمومی تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید